3 tips voor een goede boekhouding

Boekhouden is voor de meeste beginnende ondernemers een punt waar ze problemen mee hebben. Het duurt namelijk even voordat je precies doorhebt hoe je dit het beste kunt doen en er handigheid in kunt krijgen. Misschien vraag je je af: waarom is mijn administratie altijd zoveel werk? In de meeste gevallen is dit doordat er geen structuur bestaat. De volgende tips kun je gebruiken om je boekhouding beter te rangschikken.

  1. Scheidt werk van privé

Open altijd een zakelijke rekening en houdt deze volledig gescheiden van je persoonlijke bankzaken. Zo is er nooit twijfel mogelijk over welke activiteiten zakelijk zijn en worden je persoonlijke financiële gegevens niet ook zeven jaar bewaard voor de belastingdienst.

  1. Houd alles altijd actueel

Als beginnend ondernemer zal je elke drie maand je periodieke btw-aangifte in moeten dienen. Zorg ervoor dat je minimaal elke twee weken even controleert of de boekhouding nog actueel is, zodat wanneer je je aangifte moet doen dit zo soepel mogelijk kan verlopen. Dit kun je gemakkelijk combineren met je debiteurenbeheer.

  1. Elke 7 jaar

Je bent verplicht je zakelijke boekhouding 7 jaar te bewaren. Zorg er daarom voor dat alles geordend is per jaar en dat je elk jaar opnieuw begint met verzamelen. Koop hier ordners en mappen voor en zorg dat je alles overzichtelijk opbergt. Heb je informatie die ouder is dan 7 jaar, dan mag je die laten vernietigen. Het is beter om je boekhouding alleen relevant te houden en verouderde informatie te verwijderen.