Ondernemen ABC

En nog een WordPress site

3 voordelen van duurzaam ondernemen

3 min read

Veel ondernemers stappen vandaag de dag over op een duurzame bedrijfsvoering. Dat is niet heel vreemd: er is vanuit consumenten meer vraag naar dergelijke groene ontwikkelingen en volgens de Wet Milieubeheer moeten ondernemers in Nederland energiebesparende maatregelen nemen. Misschien ben je zelf ondernemer en sta je aan de start van een groener bedrijf, maar weet je niet goed waar je moet beginnen. Een tipje van de sluier? De overstap op groene mkb energie is al een goed begin. In dit artikel lees je er meer over, net als over andere voordelen van duurzaam ondernemen.

Duurzaam ondernemen is beter voor het milieu

Een van de grootste, al dan niet de grootste, redenen om over te stappen op een groene(re) bedrijfsvoering is om een steentje bij te dragen aan een beter milieu. Groener werken heeft namelijk een positieve impact op de wereld. We leven op een aardbol die razendsnel aan het veranderen is – onder andere door keuzes die de mens maakt. Willen we dat de volgende generatie nog steeds van het leven op de wereld kan genieten zoals wij dat nu doen dan moet er iets gebeuren. Duurzaam ondernemen is een van de stappen die je als ondernemer kunt zetten. Door bijvoorbeeld over te stappen op groene zakelijke energie vergroot je je ecologische voetstap op de wereld al. Groene energie wordt namelijk geproduceerd uit natuurlijke bronnen in tegenstelling tot grijze stroom die uit fossiele bronnen wordt gehaald. Bij dit proces komt veel minder CO2 vrij dan bij de productie van grijze energie. Op energie-zakelijk.nl lees je hier meer over.

Een betere werkomgeving voor werknemers

De overstap op groene stroom is natuurlijk niet het enige dat je kunt doen om groener te werken. Er zijn talloze toepassingen te vinden waarmee je bedrijf duurzamer wordt. Dit heeft niet alleen impact op het milieu maar ook op je werknemers. Uit divers onderzoek blijkt namelijk dat een groenere omgeving een goede invloed heeft op de kwaliteit en productie van geleverd werk. Daarnaast moet je denken aan het gezonde aspect van duurzame producten en werkwijzen. Stap je in je bedrijf bijvoorbeeld over op duurzame schoonmaakmiddelen dan investeer je automatisch in de gezondheid van je werknemers en collega’s. Dergelijke middelen zijn meestal gemaakt van plantaardige ingrediënten in plaats van chemische middelen, wat – logischerwijs – gezonder is voor de gezondheid van de mens. Daarmee zorg je ervoor dat het ziekteverzuim wordt verminderd.

Groen bedrijf heeft beter imago voor mensen

Tot slot is het ook zeker interessant om te kijken naar het imago dat verandert wanneer je van een grijze bedrijfsvoering overstapt naar een duurzame bedrijfsvoering. Veel consumenten in Nederland vinden het namelijk steeds belangrijker om in zee te gaan met een bedrijf dat groen(er) onderneemt dan met een bedrijf dat dit niet doet. Uit recent onderzoek van The Natural Marketing Institute blijkt zelfs dat er 58% meer kans is dat consumenten producten of diensten van je onderneming aanschaffen wanneer er sprake is van duurzaam werken of oog voor duurzaamheid. Je kunt je dus wel voorstellen dat dit je onderneming uiteindelijk meer omzet en zo ook winst kan gaan opleveren. Uit dat onderzoek blijkt ook dat men bereid is om 20% meer geld uit te geven aan een dienst of product zolang de desbetreffende aankoop duurzaam is. Dat maakt het vergroenen van je onderneming meer dan de moeite waard – helemaal wanneer je wilt blijven ontwikkelen in je bedrijf. Ook fijn: mensen willen ook liever bij een bedrijf werken die ‘het juiste doet’ dan bij een bedrijf dat dit niet doet. Zo is de kans groot dat je goede werknemers trekt en blijft houden, wat ook heel fijn is voor de ontwikkeling van je onderneming.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *