CMR-vrachtbrieven: niet te negeren element in de transportsector

CMR

Als je op actieve wijze deelneemt aan de transportsector, dan kan het niet anders of je krijgt vrijwel dagelijks te maken met CMR-vrachtbrieven. Hierbij maakt het niet uit of je de rol speelt van verlader (initiatiefnemer), transporteur of ontvanger. Elke partij is immers op welke manier dan ook betrokken bij de CMR. De verlader is ten eerste verantwoordelijk dat de vrachtbrief überhaupt tot stand komt. De vervoerder neemt deze verantwoordelijkheid tijdens het transport vervolgens over. Naderhand krijgt de ontvanger er (ook) een kopie van. Dit alles is het gevolg van een afspraak tussen alle landen in Europa en een paar landen daarbuiten. Waarom deze afspraak zo ontstaan is? Dat lees je in de volgende alinea.

CMR

Waarom worden deze vrachtbrieven eigenlijk gehanteerd?

Er zijn genoeg goede redenen waarom men in de internationale transportwereld deze CMR-vrachtbrieven gebruikt. De zaken die via deze officiële brieven worden geregeld zijn namelijk de volgende:

  • Welke verplichtingen er onderling zijn aangegaan tussen de verlader en de transporteur.
  • Van welke aansprakelijkheden er sprake is en wat hier de eventuele beperkingen van zijn.
  • Wat de hoogte van de schadevergoeding is wanneer het onverhoopt van schade komt aan de lading.
  • Wat de verjaringstermijn is van de aangegane deal.
  • Van welke eventuele extra verplichtingen er sprake is wat betreft het informeren tussen de betrokken partijen onderling.
  • Goed om te weten is dat als er onjuiste informatie in de vrachtbrief is opgenomen, dat de verlader hier dan de verantwoordelijke partij voor is.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*